Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 161 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Přírodovědné vzdělávání na středních odborných školách - kurikulum chemického vzdělávání
Henková Mauleová, Lucie ; Janoušková, Svatava (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
HENKOVÁ MAULEOVÁ, Lucie. Přírodovědné vzdělávání na středních odborných školách - kurikulum chemického vzdělávání. Praha, 2023. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemie. vedoucí práce: Doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. Abstrakt Práce se zaměřuje na analýzu současného nastavení kurikula chemického vzdělávání na vybraných oborech/oboru středních škol. Kurikulum bylo porovnáno z hlediska vzdělávacího obsahu a dalších parametrů s vybranými analogickými kurikuly jiných zemí, dále bylo provedeno šetření formou ohniskové skupiny zaměřené na kýžené cíle, obsah a formu přírodovědného vzdělávání na SOŠ. Na za základě této analýzy byl jako výstup práce vytvořen návrh kurikula chemického vzdělávání pro daný obor. Klíčová slova střední odborné školy, kurikulum, chemické vzdělávání
Výuka o dezinformacích. K mediální výchově v Česku, Finsku a Velké Británii
Bílková, Petra ; Lánský, Ondřej (vedoucí práce) ; Dvořáková, Michaela (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá fenoménem dezinformací a demonstruje, jak ve vybraných zemích školy ve výuce mediální výchovy přistupují k problematice dezinformací a následně tyto přístupy porovnává. Bakalářská práce se věnuje konceptu dezinformací a rozlišuje další pojmy s tímto tématem spojené (fake news, hoax, konspirace atd.) Práce dále analyzuje základní aspekty mediální výchovy, a to konkrétně v České republice, Finsku a Velké Británii. Tato část podává čtenáři jasnější obraz o tom, jak jednotlivé státy přistupují k výuce mediální výchovy. Srovnání je provedeno právě s důrazem na téma dezinformací. Práce se tak snaží přispět k řešení otázky, zda jsou čeští žáci dostatečně edukováni v tom, jak zacházet s dezinformacemi a médii celkově.
Rozvíjení informatického myšlení na 1. stupni ZŠ
Jarolímková, Lucie ; Černochová, Miroslava (vedoucí práce) ; Fialová, Irena (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem rozvíjení informatického myšlení na 1. stupni základní školy. V teoretické části jsou vymezené základní pojmy informatického myšlení a jeho složky, digitální gramotnost, teoretická část dále obsahuje rozbor RVP ZV a jeho změny v oblasti informatiky zaměřené na první stupeň základní školy. Jsou zde charakterizovány základní pojmy informatického myšlení, dále je problematika nastíněná také v oblasti kurikula v ČR i zahraničí. Teoretická část obsahuje rozbor učebnic pro výuku informatického myšlení pro 1. stupeň ZŠ, rozbor učebnice Berki, J. Drábková, J. (2020) Základy informatiky pro 1. stupeň ZŠ a konkrétních kapitol k jejímu ověření v praxi. V praktické části je popsána příprava a realizace výzkumného šetření na 1. stupni základní školy, jehož cílem bylo zmapovat úroveň informatického myšlení žáků prvního stupně základní školy, realizovat výuku s využitím učebnice pro výuku informatiky a zjistit dopad výuky na rozvoj informatického myšlení. Výuka sedmi hodin informatiky proběhla na pražské škole s jednou skupinou dvaceti dvou žáků v pátém ročníku základní školy. Na začátku a na konci výukového bloku byl žákům předložen stejný test, poté se porovnaly a zhodnotily rozdíly v řešení testu. Ve výuce byly využity aktivity z učebnice Základy informatiky pro 1. stupeň ZŠ...
Integrace vzdělávacích obsahů přírodopisu a zeměpisu pohledem učitelů z praxe
SOUKUP, Radek
Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jak vnímají učitelé z praxe integraci vzdělávacích obsahů přírodopisu a zeměpisu. Většina základních škol v České republice se drží tradičního vzdělávání a rozdělení učiva na samostatné učební předměty. Výuka na základních školách vychází z kurikulárních dokumentů státní a školní úrovně. Rámcově vzdělávací program stanovuje obecný rámec pro jednotlivé etapy vzdělání a školní vzdělávací program poskytuje možnost vytvářet vzdělávací předměty prostřednictvím integrace vzdělávacích obsahů více vzdělávacích oborů, ale i využití mezipředmětových vztahů při klasickém pojetí v jednotlivých předmětech. Cílem šetření bylo zjistit, jak na integraci nahlížejí sami učitelé a jak ji ve svých hodinách realizují. Práce zahrnuje analýzu současného stavu integrované výuky na vybraných školách. Analýza byla provedena na základě dotazníkového šetření mezi oslovenými učiteli z praxe. Osloveni byli učitelé vyučující zeměpis, přírodopis či oba tyto předměty současně. Celkem 10 učitelů z praxe se dobrovolně podělilo o své názory, postřehy a zkušenosti s integrovanou výukou. Dotazovaní také zmínili nejasnosti, pochybnosti a problémy, se kterými se při zavádění tohoto typu výuky do praxe setkávají či mohou setkat. Na základě dotazníkového šetření bylo zjištěno, že výuka v mezipředmětových vztazích se uplatňuje v každodenní praxi. Naopak integraci ve smyslu integrace vzdělávacích obsahů více vzdělávacích oborů v praxi učitelé téměř nepoužívají. Pro tento typ výuky chybí dle odpovědí respondentů pregraduální příprava budoucích učitelů, výukové materiály a zkušenosti.
Implementace doplňujícího vzdělávacího oboru Etická výchova na prvním stupni základní školy
Pachelová, Michaela
Disertační práce popisuje způsoby implementace doplňkového vzdělávacího předmětu etická výchova do vzdělávacího systému v české společnosti. Primárně se zaměřuje na výuku prosociálního chování na prvním stupni základní školy. V teoretické části práce byla shromážděna teoretická východiska tématu disertační práce. Prosociální chování bylo vymezeno jako pozitivní sociální chování s aktivní účastí při řešení konkrétní životní situace, kdy pomoc druhým není spojena s očekáváním odměny. Představené metody socializace žáků byly členěny na direktivní a doporučené nedirektivní podporující pozitivní třídní klima. Charakteristika morálního růstu u žáků mladšího školního věku byla nahlížena dle několika kritérií. Bylo charakterizováno pojetí etické výchovy v kurikulárních dokumentech v České republice i v zahraničí. V empirické části je popsán kvalitativní výzkum s designem případové studie. Sběr dat proběhl metodou přímého pozorování, polostrukturovaných rozhovorů a analýzy školních artefaktů. Práce referuje o realizovaném výzkumu výuky etické výchovy na dvou vybraných základních školách. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jak se výuka prosociálního chování implementuje do výukového procesu. Prvním dílčím cílem bylo charakterizovat, jaké aktivity rozvíjejí prosociální chování a komunikaci mezi žáky. Druhým...
Variabilita výuky přírodopisu na základních školách v kraji Vysočina
Francálková, Petra ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá očekávanými výstupy ve školním vzdělávacím plánu a variabilitou výuky přírodopisu v kraji Vysočina. Cílem této práce je zjistit, zda je pracováno s očekávanými výstupy a zda je výuka přírodopisu v kraji Vysočina pestrá, zajímavá. Práce je rozdělena na dvě části a to na to část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je popsán kurikulární dokument, RVP, školská legislativa a jaký je trend v přírodovědném vzdělávání. Praktická část je rozdělena na kvantitativní výzkum a kvalitativní výzkum. V praktické části jsou očekávané výstupy z 82 školních vzdělávacích plánu rozřazeny podle kódování, dále jsou popsány vzorové hodiny přírodopisu na pěti vybraných školách. V diplomové práci jsou sepsány informace týkajících se tematických plánu a osnov, a jestli jsou učiteli využívány. Nastíněny jsou také exkurze, na které nejčastěji učitelé s žáky jezdí. V nejdůležitější řadě metody výuky. Na každé vybrané škole jsem absolvovala několik hodin náslechů a díky těmto náslechům jsem mohla vidět několik různých metod výuky. Tyto metody jsou v práci popsané. V práci jsem narazila hned na několik problémů. Například: "Je důležité, aby měla škola očekávané výstupy významně rozšířeny? Je možné všechny tyto výstupy plnit?" Výsledky této práce mě mile překvapily. V kraji Vysočina je...
Vojenské lezení jako výchovně vzdělávací proces
JAHN, Adam
Bakalářská práce se zaměřuje na popis vojenského lezení jako výchovně vzdělávacího procesu vzhledem k vojenskému kurikulu. V práci je popsán systém dokumentů, které jsou stěžejní pro vytváření kurzů a výcviků v AČR. Obecně práce popisuje význam jednotlivých publikací či nařízení a snaží se zaměřit na detaily, které jsou podstatné pro edukaci. Cílem této práce je vytvořit doporučení na základě rozhovorů s instruktory lezení a následné analýzy. Doporučení by mělo pomoci instruktorům AČR zlepšit výcvik prostřednictvím případně nově vytvořených publikací, které by mohly přispět k lepší edukaci.
Návrh přípravy učitele do předmětu Základy mechanizace s využitím aktivizujících výukových metod
Chaloupek, Tomáš
Tato bakalářská práce na téma „Návrh přípravy učitele do předmětu Základy mechanizace s využitím aktivizujících výukových metod“ se skládá z teoretické a praktické části. V teoretické části se zabývá současnou problematikou řešící kurikulární dokumenty, výukové cíle, rozdělení výukových metod, didaktické zásady, specifika přípravy učitele na výuku a rozdělení aktivizujících metod. V praktické části je stručně popsána Střední zemědělská škola a veterinární v Lanškrouně. Uvedena je taktéž i komparace propracování RVP do ŠVP. Následují ukázky kurikulárních dokumentů pro přípravu učitele na výuku. Těžištěm praktické části je vypracování čtyř příprav na výuku. Přípravy jsou rozděleny po dvojicích a každá dvojice zvlášť na sebe navazuje tematicky. U jedné přípravy ve dvojici je použito aktivizující výukové metody.
Tvorba školního vzdělávacího programu vybrané školy se zaměřením na výchovu ke zdraví
Pavlíčková, Kateřina ; Kovaříková, Miroslava (vedoucí práce) ; Kočí, Jana (oponent)
Diplomová práce si klade za cíl aktualizovat školní vzdělávací program vybrané školy v oboru Výchova ke zdraví a bezpečí. Konkrétně se jedná o návrh povinně volitelného předmětu (PVP) podpora zdraví a bezpečí. Vybraná Základní škola si klade za cíl od školního roku 2022/2023 nabídnout žákům rozšířenou nabídku PVP. Teoretická část práce mapuje preventivní programy Hasičského záchranného sboru Plzeňského kraje a Policie ČR, sociální služby a neziskové organizace ve městě, kde se Základní škola nachází. Součástí je i popis vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví a bezpečí (VKZB), průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova (OSV) a doplňujícího vzdělávacího oboru Etická výchova (EV). V praktické časti je vyhodnocení dotazníkového šetření, které probíhalo na sledované škole. Do šetření byli zapojeni učitelé prvního a druhého stupně a žáci druhého stupně. Cílem dotazníkového šetření bylo vymezit vzdělávací obsah předmětu. V druhé části praktické části je uvedena charakteristika povinně volitelného předmětu a vzdělávací obsah pro 7. - 9. ročník. Vzdělávací obsah je sestaven z oborů VKZB a EV a průřezového tématu OSV. Konkrétní učivo je z velké části navrženo i podle možností organizací podporující zdraví a bezpečí v komunitě. Na základě dotazníkového šetření došlo k přeřazení některých témat do jiných...
Řečová dovednost mluvení jako kritické místo ve výuce anglického jazyka na 2. stupni ZŠ
SCHŮTOVÁ, Eva
Diplomová práce se zabývá řečovou dovedností mluvení, jež byla identifikována učiteli jako tzv. kritické místo ve výuce angličtiny na 2. stupni ZŠ v rámci fakultního projektu IPUP KA7 - Inovace přípravy učitelů pro praxi. Klíčovou aktivitou projektu byl akční výzkum, na němž je založena tato diplomová práce. Předmětem zkoumání je hledání příčin, proč je řečová dovednost mluvení problematickým místem ve výuce a jaká jsou možná řešení, která mohou být aplikována v praxi učiteli, již chtějí kvalitně rozvíjet mluvení u žáků ve svých hodinách angličtiny. Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou, přičemž v teoretické části je prostor věnován nejprve vymezení tzv. kritických míst, dále je detailně okomentována řečová dovednost mluvení a je zde popsána úroveň toho, co by měl žák na 2. stupni základní školy v rámci mluvení zvládnout. V empirické části je popsána metodologie výzkumu a jsou zde reflektována zjištěná data z akčního výzkumu spolu s poznatky odborníků z teoretické literatury. Výsledkem práce jsou doporučení týkající se výuky mluvení, jež mohou být implementována do praxe.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 161 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.